Keskiviikkona kello 3 iltapäivällä, torstaina viideltä ja perjantaina kuudelta aamulla – vastauksia parhaisiin aikoihin julkaista somekanavissa on yhtä monta kuin on tutkimuksiakin. Lisähaastetta postittamisaikojen optimointiin tuo aikavyöhykkeet. Kun kello on suomalasille seuraajillesi kolme iltapäivällä on New Yorkissa kello yhdeksän aamulla. Somen käyttöaikoihin vaikuttaa myös ikä ja elämäntilanne: pikkulapsiperhe ja yötöissä käyvä sinkku elävät todennäköisesti aika erilaisissa aikarytmeissä. Ihan turhaa julkaisuajan kanssa kikkailu ei silti ole. Useamman tutkimuksen läpi pähkäiltyäni mieleen kirkastui lopulta 4 yleistä lainalaisuutta.
- Facebookia käytetään eniten työaikana
Facebookin aktiivisimmat käyttöajat paljastavat: facebookissa notkutaan eniten työajalla. Eri tutkimuksissa näytti olevan hämmästyttävä yksimielisyys siitä että paras julkaisuaika on iltapäivällä yhden ja kahden välillä. Samaa mieltä ollaan myös siitä että parhaat päivät ovat keskellä työviikkoa, parhaiksi julkaisupäiviksi mainitaan tutkimuksessa poikkeuksetta joko keskiviikko tai torstai.
Sprouts Socialin melko kattavasta tutkimuksesta käy ilmi aktiivisempien Facebookin käyttöaikojen (tummimpien palkkien) sijoittuminen viikon keskelle ja päivän keskelle. Keskiviikkona kello 12 ja kello 14 sekä torstaina kello 13-15 ovat parhaat julkaisuajat. Iltaisin ja viikonloppuisin on hiljaisinta
Ettei julkaisuajan optimoinnista tulisi liian helppoa, tutkimus muistuttaa että eri aloilla aktiivisimmat alat ovat erilaisia. Esimerkiksi kasvatusalan yleisö on suureksi osaksi opiskelijoita ja he ovat aktiivisempia selvästi yleisiä aikoja myöhemmin. Eri alojen ajoissa oli melko paljon vaihtelua, muiden alojen taulukoihin tästä
2. Instagrammissa ollaan aktiivisempia työmatkoilla ja työn tauoilla
Vaikka Instan käyttäjät ovat Facebookin käyttäjiä heterogeenisempi ryhmä iältään on parhaiden julkaisuaikojen välillä silti enemmän hajontaa. Instan viimevuotisten algoritmiuudistusten takia myös Instagrammissa on julkaisuajalla väliä julkaisun elinkaaren tultua lyhemmäksi.
Instagramissa aktiivisempia ollaan aamulla/aamupäivällä kello 9-11 sekä iltapäivällä kello 15-16. Yksi selitys syy vaihtelevimpiin on aiemmissa tutkimuksissa esiin tullut käyttötapa. Instaa ei selailla työpäivän lomassa vaan lounaustauoilla ja varsinkin työmatkoilla.
Instan aktiivisimmat käyttöajat vaihtelevat aloittain aivan kuten facebookinkin. Esimerkiksi voittoa tavoittelemattomien yhdistysten seuraajat ovat Sprout Socialin tutkimuksen mukaan hyvin paikalla iltapäivällä, mutta yksi parhaista ajoista on yllättäen myöhään illalla, tiistaina kello 21-22.
3. Julkaise viikolla, pidä viikonloppuna vapaata
Rinnastetaanko Facebookin ja Instan käyttö työhön? Ainakin niitä käytetään selkeästi eniten arkena. Viikonloppuna voi hyvällä omallatunnolla ottaa lomaa someilusta ja säästää etenkin ne mahtavimmat julkaisut keskelle viikkoa. Yksi somekanava vahvistaa säännön. Pinterestiä käytetään selkeästä eniten viikonloppuina. Myös Twitterillä on viikonloppuna muutama käyttöpiikki, jotka ilmeisesti aiheuttaa urheilun seuraaminen kommentointi.
4. Analyysitietosi kertovat juuri sinulle optimaalisesti parhaat ajat julkaista
Optimaalisissa julkaisuajoissa on lopulta kyse siitä millä alalla olet ja millaisia seuraajasi ovat. Siksi ne kaikkein parhaat julkaisuajat eivät löydy laajoistakaan sometutkimuksista vaan omien sivujesi analyysitiedoista Valitettavasti facebook ja Instagram antavat niihin pääsyn vain julkisille/ yrityssivuille. Parhaat ajat saattavat yllättää. Oman Facebook yrityssivuni analytiikka kertoo että sivuni seuraajat ovat parhaiten paikalla kello 9 illalla perjantaisin. Instagram Insightsin mukaan instaseuraajani tavoittaa todennäköisimmin lauantaina kello yhdeksän illalla. Jos parhaiden aikojen kanssa säätäminen ei kiinnosta, mutta haluat silti optimoida julkaisujesi näkyvyyden kannattaa avuksi ottaa ajastaminen ja ajastusohjelmat. Suurin osa ajastusohjelmista laskee automaattisesti käyttäjän parhaat ajat julkaista ja ehdottaa niitä julkaisuajoiksi. Oma aktiivinen someaikasi voi olla vaikka aamuyöllä sunnuntaina mutta julkaisusi saavat silti optimaalisen näkyvyyden.