Hur får man sociala medier att blomstra likt en fröjdfull trädgåd?
Jag tror att trädgårdsskötsel har mycket gemensamt med hanteringen av sociala medier.
Dataanalys är grogrunden, jorden.
Rädisa och spenat trivs i lerjorden.
Ängsblommorna trivs i moränen.
Budskapet i en status uppdatering, sådd i ofruktbar jord lyckas aldrig nå fram, inte ens fastän pengar används.
Vi som sköter om sociala medier kommer i många olika nyanser. Några lever, bor och andas i trädgården och de lyckas instinktivt uppfylla de behov som finns. De är redo att pröva nya kanaler och gå in i djärva experiment, med t.ex videor som utnyttjar förstärkt verklighets teknik (AR).
De flesta användare av sociala medier är intresserade bara för en kort tid och det finns de som vattnar och tar bort ogräs bara när de måste. I det här fallet kan du få hjälp av schemaläggnings och hanteringsprogrammet Hootsuite.
Vilket innehåll som ska planteras i trädgården beror inte bara på trädgårdsmästarens preferenser utan också på trädgårdsplatsen och vilken typ av gröda som önskas. En klok skötare kombinerar nytta och nöje i rätt proportioner.
Vädret är som det är och det går ej att kontrollera. Men du kan förbereda dig på det som komma skall. Kriskommunikationsstrategier och kalendrar för de sociala medierna hjälper i nödsituationer. Du kan i förväg förbereda dig för hetta och åskväder som kan uppstå under växtsäsongen. Långsiktig, kontinuerlig analys och strategisk planering hjälper mot nästan allt, de är lika viktiga som vattnet och näringsämnena.