Jokainen, joka on joskus yrittänyt selvittää fb:n mainoskeskuksen suhdetta mainosten hallintaan, mainosten hallinnan suhdetta Business manageriin, näiden suhdetta Pages-sovellukseen ja Fb:n, Creator studioon, on voinut todeta että fb:n nurkkiin on jäänyt pyörimään lonkeroisia rakenteita, joiden päälle on rakennettu uusia lonkeroisia rakenteita. Business Suite on Facebook yrityssivujen koronasiivous, kaivattu sellainen. Fb-konserni itse esittelee Business Suiten kädenojennukseksi pienyrittäjille ”Facebook auttaa pieniä yrityksiä ja toimijoita sopeutumaan, selviytymään ja kukoistamaan verkossa näinä haastavina aikoina”
Onko Business suite ilmaista luksusta? Löytyykö joutseneksi muotoiltuja pyyhkeitä, tervetuliaiskonvehteja ja rypyttömät valkoiset lakanat? Astutaan sisään sviittiin tarkastelemaan.
*** linkki esittelyvideoon***
Ensimmäisenä huomiota kiinnittää näkymä: se avautuu moneen suuntaan, niin Facebookiin kuin Instagrammiinkin (mikäli tilit yhdistetty), pikkuikkunasta pilkistää myös WhatsApp. Etusivulta näkee niin viimeisimmät julkaisut, viimeisimmät mainokset kuin kävijätiedotkin. Sivupalkista on helppo siirtyä katsomaan ja reagoimaan uusimpaan toimintaan, tutkailemaan julkaisuiden tai mainosten menestystä tai tarkempia kävijätietoja.
Listattuna sviitin mukavuudet ovat:
- Hyvä yleisnäkymä siihen, mitä tapahtuu Facebookissa ja Instagramissa
- mahdollisuus seurata ja vastata insta direct-, Fb-sivun ja messenger -viesteihin sekä kommentteihin Business suite postilaatikko näkymässä, ohjeet
- mahdollisuus ajastaa julkaisuja ja mainoksia, ohjeet
- Delegoinnin helppous työtiimin kesken, näkee kuka tehnyt ja mitä, ohjeet sivuroolien määrittämiseen
- näkymät analytiikkaan tilastofaneille, myös instatilastoihin. Ohjeet.
- Hyvä mobiilikäytettävyys, ohjeet
- Mahdollisuus luoda tätä kautta mainoksia samoin vaihtoehdoin kuin (entisessä) mainoskeskuksessa. ohjeet. Jos haluaa esim. kielen mukaan rajaamista tai samankaltaisuuteen perustavaan kohderyhmän tapaisia herkkuja, on edelleen siirryttävä mainosten hallintaan. Mainosten hallintaan siirtyminen käy Business Suitesta kuitenkin helposti.
Kulttuurialan toimijat ovat kuulleet korona-ajan korulauseita yllin kyllin, onko tämä FB:n kädenojennus uusi versio ”ilmaisesta näkyvyydestä”, hetken illuusio sametin kosketuksesta pyllyn alla? Mitä konkreettista esimerkiksi Kerkko Keraamikko, joka tekee saviveistoksia ja opettaa satunnaisesti keramiikkakursseja, saa Fb-suitesta? Kerkon instatili keskittyy keramiikkataiteeseen ja sillä on paljon seuraajia. Facebookin yrityssivulleen Kerkko on postannut lähinnä kurssitoimintaan liittyviä julkaisuja, luonut tapahtumia ja pitänyt yllä kurssilaisilleen suljettua facebook-ryhmää. Kerkolle Fb business Suite tarjoaa ajansäästöä ja somen parempaa hallintaa. Hän voi esimerkiksi aikatauluttaa sometuksensa pariin kertaan viikossa, jolloin hän vastaa kommentteihin ja viesteihin sekä ajastaa tulevat julkaisut Instagrammiin sekä Facebookiin. Jos Kerkolla on sivusto, jolla hän myy keramiikkaansa, sen voi linkittää suoraan tuotteisiin liittyviin instajulkaisuihin (ns.instakauppa), jolloin ostaminen on helppoa. Myöhemmin Facebookiin ja Instaan on tulossa myös kassa-palvelu, jolloin erillistä ei ostosivustoa ei tarvita. Vielä enemmän iloa Suitesta on Taiteen Toimeentulo RY:lle, jolla on kolme työntekijää.Työntekijät näkevät mitä toiset ovat ajastaneet julkaisuihin, voivat seurata julkaisuiden menestystä ja buustailla halutessaan niitä joilla eniten orgaanista nostetta. Etätyöpäivän aikana kommunikointi työkaveri onnistuu kätevästi Business Suiteen liitetyn WhatsAppin kautta.
Vaikka Business suiten käyttö on ilmaista, niin pelkkää hyväntekeväisyyttä ei sen tarjoaminen Facebookin puolelta ole. On Fb:n etu, että pienyritykset säilyvät hengissä ja että heillä on rahaa mainostaa Fb:ssä. On myös fb:n etu, että yritykset ja yhdistykset, pienet ja suuret keskittävät voimansa Fb-konsernin palveluihin, eivätkä valitse somen hallintaansa itsenäisiä, sitä tarjoavia ohjelmia (esim. Hootsuite, Buffer, Tailwind.) Näillä kun on paljon laajempi kanavamix ja esimerkiksi Kerkko saattaisi todeta Pinterestin olevan Instaa oivempi kanava myydä keramiikkaansa. Tällöin Kerkon Pinterestiin panostama aika ja mahdollinen mainosraha valuisi pois Fb-konsernin hyppysistä. Business Suite ei ole ilmainen lounas, mutta tutustumisenarvoinen väline sometuksen hoitoon. Varsinkin jos muistaa että somen maailmaan on muitakin näkymiä, kuin ne sviitistä avautuvat.