Mikä matkii vanhaa, mutta on korona kevään hitti ja toteutettavissa kotona löytyvin esinein?
Se on tietenkin somen villinnyt taidehaaste. #Gettymuseumchallenge, #betweenartandquarantine, #tussenkusntquarantine, #karantaanitaidetta, Amsterdamin kansallismuseon synnyttämällä haasteella on monta nimeä. Haasteessa yhdistyy se mikä tänä omituisena keväänä on somessa ollut hyvää: yhteistyö, vanhojen asioiden tekeminen uudella tavalla ja voiman etsiminen kulttuurista.
Tämä kevät on ollut sosiaalisen media kulta-aikaa. Zoom-käyttäjien määrä nousi maaliskuussa 10 miljoonasta 200 miljoonaan. Sosiaalisen median käyttö lisääntyi Italiassa ensimmäisen karanteenikuukauden maaliskuun aikana 70%. Facebook kertoo että se saavuttaa tällä hetkellä ennätysmäärän markkinointiyleisöä, yli 2 biljoonaa käyttäjää. Se tarkoittaa1/3 kaikista maailman yli 13-vuotiaista. Toisaalta korona-kevät on ollut somejäteille myös vastuunkannon näytön paikka. Erityisesti Gambridge Analytica -skandaalissa ryvettyneelle Facebookille, jonka tunnuslausekin kuuluu ”helps you connect and share with people in your life”. Facebookin sensuuri-alagoritmit onkin viritetty erityisen valppaiksi, tämän on varmaan huomannut jokainen, joka on yrittänyt saada korona-, karanteeni ym. sanaa sisältävää maksettua mainosta läpi Fb-mainoskeskuksesta. Kaiken kaikkiaan sosiaalinen media on selvinnyt valeuutisten kitkemisestä ja oikean tiedon levittämisestä yhdessä virallisten tahojen kanssa asiantuntijoiden mielestä suhteellisen hyvin(linkki). Erityisen ilahduttavaa on ollut jättien yhteistyö niin valeuutisten kitkemisessä kuin vapaaehtoisessa kaistanleveyden rajoittamisessakin.
Museoiden karanteenihaaste on hyvä esimerkki kulttuurialan some-yhteistyöstä. Haasteen keksi Amsterdamin kansallismuseo, mutta viraalisen siitä teki Getty-museot. Monet pienet ja suuret kulttuurialan toimijat seurasivat perässä, Suomessa täydellisen kopin haasteesta ottivat mm. Museo-kortti ja Serlachius-museot.
Houseparty = tietyn tyylistä musaa soittavaa juhla? Zoom(i) =se valokuvaliikeketju?
Poikkeustilanne on saanut meistä monet tutustumaan uusiin tapoihin tehdä vanhoja asioita. Global Web Indexin tutki eri ikäryhmien median käyttöä poikkeusaikana. Kaikkien ryhmien median käyttö oli odotetusti lisääntynyt, mutta myös monipuolistunut ja tätä kautta lähentynyt toisiaan. Gen-Z sukupolvesta (16-23-v) 18% on lukenut aiempaa enemmän kirjoja ja 24% katsonut enemmän perinteistä tv:tä. Boomereista 9% oli lisännyt live streemien katselua ja 11% on-line videoiden. Museoiden karanteenihaaste on ollut suosittu eri ikäryhmissä, ja levinnyt Twitteristä niin Instagramiin kuin Tik Tokkiinkin. Haasteessa käytetään kotoa löytyviä tavaroita ja siinä ideassa kiteytyy kodeissa otettu digiloikka: olemassaolevien välineiden käyttö uudella luovalla tavalla, uusien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Akseli Gallen-Kallelan Symposionin haasteversio kuvaa karanteeniajan arkea, alkuperäisessä Gallen-Kallela, Oskar Merikanto, Robert Kajanus ja Jean Sibelius pohtivat pikkutunneilla Kampin pöydän ääressä elämän ja taiteen arvoitusta. Kuinka paljon nuoren kansankunnan kansallistunnonvoimasta sai alkunsa tuon pöydän äärestä? Nyt, 120 vuotta myöhemmin taide ja kulttuuri on yhä se, johon palaamme kun tarvitsemme voimaa ja toivoa. Taiteen kautta löydämme yhteyden eristyksissäkin. Some on tässä oiva apuväline. Kiitos somen, olemme tänä keväänä voineet nauttia italialaisista parvekekonserteista ja Antti Holman paljaista pakaroista insta-ilottelussa. Lääkärien kuvaamisessa jeesuksena opetuslapsineen on jotain meille kaikille tunnistettavaa. Magritten ”son of a man” -teoksen omenan korvaa läppäri ja on meistä itsestämme kiinni millaisia demoneita tai enkeleitä se pitää sisällään.
Tutkimuksia Korona-ajan somesta:
Museoita koskien: https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_Corona_Survey_Results_6_4_20.pdf
https://thenextweb.com/growth-quarters/2020/04/24/report-most-important-data-on-digital-audiences-during-coronavirus/
https://www.globalwebindex.com/hubfs/1.%20Coronavirus%20Research%20PDFs/GWI%20coronavirus%20findings%20April%202020%20-%20Media%20Consumption%20(Release%204).pdf
Artikkeleita Korona-ajan somesta:
https://www.forbes.com/sites/ryanholmes/2020/04/24/is-covid-19-social-medias-levelling-up-moment/#181b326f6c60
https://icom.museum/en/news/museums-and-covid-19-8-steps-to-support-community-resilience/
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/07/technology/coronavirus-internet-use.html
Lisäksi lähteenä käytetty Hootsuiten webinaaria ”Brand Building and Social Communication in a Time of Crisis” (brändinrakentajille sanoma tiivistetysti: nyt on hyvä aika markkinoida, kunhan teet sen kriisin huomioonottaen tavassasi viestiä)