Somesuveneeri Facebookin omistamista kolmesta iloisesta porsaasta Facebook on ryvettynyt turvallisuuskohuissa toinen toisensa perään ja Whats Appin alkuperäiset omistajat parjaavat uutta johtoa kilpaa. Näitä Veli Huilua ja Veli Viulua näyttävät soitto, laulu ja nopeat voitot kiinnostavan vastuun kantoa enemmän. Mutta Instagram, tuo hyvämaineinen ja luotettavin Veli Ponteva on jatkanut tasaisen rauhallisesti , tiili tiileltä kasvuaan. Ilman uhkia ei Instankaan maailma ole. Facebookin entisen liikepartnerin Hyp3rin skandaali loi varjonsa Instagraminkin ylle. Vielä suurempi susihukka Instan maailmassa on räjähdysmäisesti kasvava videon jakopalvelu Tik Tok. 500 miljoonaa maailmanlaajuista Tik Tokin käyttäjää ei yllä Instan 1000 miljoonaan seuraajaan, mutta huohottaa niskaan jo. Veli Ponteva ei ole jäänyt neuvottomaksi, vaan varustelee palveluaan ylivoimaiseksi riivattua vauhtia. Ohessa lyhyt yhteenveto näistä uudistuksista sekä millaisia mahdollisuuksia ne tarjoavat kulttuurisomen käyttäjän kannalta.
- Insta Stories on näkyvämpi, äänekkäämpi ja tarraisempi.
Insta stories on ollut Instagramille viime vuosien isoin muutos – ja tuottoisa sellainen. Tässä kuussa stories ylitti 600 miljoonalla päivittäisellä katsojalla perinteisen feedin katsojien määrän. 24-tuntia säilyvät feedin kuvia usein rosoisemmat storiet ovat muuttaneet perustavasti tapaa käyttää Instaa. Storiesissa kommentoidaan ajankohtaisia tapahtumia, jaetaan arkea, feediin kuuluvat klassisemmat kuvat ja videot. Feedi on parhaimmillaan esteettistä ja ikivihreää, storiesit näyttäviä ja näkyviä. Äänten käyttö storiesin puolella lisääntyy koko ajan, ilmeisesti Tik Tokin vaikutuksesta. Jopa 60% storiesin seuraajista pitää äänet päällä. Stories on oiva tapa kertoa kulttuurikentän tapahtumista, näyttelyn rakennuksesta, teoksen valmistuprosessista tai kulissien takaisesta arjesta.
Tarrat ja tekstit ovat alusta lähtien olleet oleellinen osa Storiesia. Tällä hetkellä suosituimpia tarroja ovat erilaiset kyselyt, lähtölaskennat ja muuttuvat emojit. Uusinta uutta tarrapuolella ovat kustomoidut tarrat ja chat-tarrat, jotka kutsuvat väliaikaiseen chat-ryhmään jonkin aiheen tiimoilta.
2. Uusi autenttisuus on filtteröimättömyys
Julkkisten säihkyviksi kiillotetut instafeedit antoivat tilaa erilaisille ”aidompaa todellisuutta” esitteleville vaikuttajille. Viime aikoina asenne vaikuttajia kohtaan on noussut kriittisemmäksi. Otsikoihin on noussut mm. Insta-influensseri Tiffany Mitchellin feikattu moottoripyöräonnettomuus ja salakuva vegaani-vaikuttajasta liha-aterialla . Suomessa useampikin somevaikuttaja on avautunut kauniiden kuvien taakse kätkeytyvästä masennuksestaan tai burn outistaan. Instassa on nähty itku-kuvia, raskausarpia, meikittömiä naamoja ja selluliittia. Koska kyse on somekanavasta tarkoittaa filtteröimättömyys kuitenkin filtteröityä filtteröimättömyyttä eli ennemmin kuvia pörröisistä hiuksista tai lohjenneesta kynsilakasta kuin likaisista kalsareista tai tiskivuorista.
Ideologian tasolla filtteröimätöntä rehellisyyttä on yrittänyt edistää myös Instagram itse mm. poistamalla satoja tuhansia varastettuja kuvia käyttäneitä käyttäjiä. Ehkä myös Instan ”tykkäykset piiloon”kokeilut mm. Kanadassa, Australiassa ja Japanissa voidaan nähdä pyrkimyksenä kohti aidompaa Instaa. Jos filtteröimättömyyden trendi oikeasti vie kohti vähemmän muovista instatodellisuutta, sopii se loistavasti kulttuurikentälle vaikkapa rosoisten Insta-storiesien muodossa. Ehkä mukaan voi laittaa pilkahduksen elämää silloinkin kun aurinko ei paista.
3. Leipä ja sirkushupi kaikkien ulottuville
Insta-veli Ponteva haluaa tulla tunnetuksi reiluna tyyppinä. Insta on halunnut kunnioittaa juuriaan ja pitää kiinni mobiilikäytettävyydestä. Kulissien takana mobiilikäytettävyys on kuitenkin on jo pitkään voitu ohittaa erilaisten maksullisten appsien kautta. Rahalla on myös pystynyt tekemään vaikuttavampaa Instaa erilaisten erikoistehosteiden ansiosta. Tähän Veli ponteva on nyt tuomassa muutoksen ja tuo sekä läppärikäytettävyyden että AR-efektit kaikkien ulottuville. Ilmaiseksi. Läppäriltä/ kotikoneelta Instaa voi käyttää Facebook Creators Studion kautta ja omia lisätyn todellisuuden efektejä voi suhteellisen helposti luoda Facebookin uudessa Spark-AR:ssä. Kyynikko voisi todeta, ettei kyseessä ole niinkään reiluus kuin osa Facebookin strategiaa, jossa se integroi kanaviaan. Toivon joka tapauksessa, että mahdollisimman moni luova ihminen tutustuu Spar AR:n mahdollisuuksiin. Lopputulokset ovat varmasti paljon mielenkiintoisempia kuin Kylie Jennierin 3-d timanttikukkaseppeleet tai muotibrändien sovitushuoneet.
Aiheesta lisää:
https://blog.hootsuite.com/instagram-trends/
https://adespresso.com/blog/instagram-updates-you-need-to-make/
Linkki Spark Ar:ään:
https://sparkar.facebook.com/ar-studio/
Spark Ar:stä lisää: