Kuvanveistäjä Pia Männikkö kiinnostui Pinterestistä ammatillisessa mielessä huomatessaan, että kolmasosa hänen kotisivulleen löytäneistä tuli sinne Pinterestin kautta, vaikka hänellä ei edes ollut omaa tiliä siellä. Pialle, kuten monelle muullekin Pinterest oli tuttu Diy-joulukranssivinkkien, reseptien ja sisustuksen mekkana. Art, art supplies & hobbies on Pinterestin suosituin osa-alue ja pitää sisälleen kaikenmoista askartelua. Pinterestissä on askarteluja myös maalarinteipistä, mutta Pian massiiviset orgaaniset teippimonumentit ovat kaukana tästä tuunailusta, ja Pian eniten pinnattu kuvakin oli heijastuksiin ja liikkeeseen liittyvästä tilataideteoksesta. Olisko Pinterestillä annettavaa myös ammattitaiteilijalle? Pia kiinnostui Pinterestin mahdollisuuksista nimenomaan kotisivulleen johdattajana; kiinnostuksen herättäjänä ja parhaimmillaan lumipalloefektin laukaisijana. Tällaisessa Pinterest onkin ylivoimainen, koska Pinterest on ensisijaisesti hakukone ja vasta toissijaisesti sosiaalinen media. Mikä mahtavinta Pinterestin osumat tulevat myös googlehauissa esille. Useille luovan alan ammattilaisille Pinterest tarjoaa mahdollisuuksia, mutta myös sudenkuoppia ns. askartelutuunausharrastelu-maineensa johdosta. Tässä blogikirjoituksessa keskitytään siihen, miten sudenkuopat vältetään ja luodaan taiteen ammattilaisen Pinterest-tili.
- Aloita! Aikaansaavana naisena Pia perusti samantien henkilökohtaisen Pinterest-tilin johon lisäsi kotisivunsa yhteystiedoiksi. Luovan alan ammattilaisen kannattaa kuitenkin valita yritystili jo imagollisista syistä. Yritystili on ilmainen, se tarjoaa analyysitietoja, yrityssivu on mahdollista linkittää suoraan omaan sivustoon ja sivulle on mahdollista lisätä ns. rich pinnejä. https://business.pinterest.com/en/creating-your-account
- Bio! Tee hyvä biografiateksti linkillä kotisivuusi, tai muuhun sinulle tärkeään sivustoon. Biossa on hyvä kertoa ammattilaisuutensa ja lyhyesti millaista taidetta teet.
- Taulut! Siinä missä Instagram on taiteilijalle virtuaaligallerian seinä, Pinterest on portfolioiden kokoelma. Jokaista Pinterest taulua voi ajatella omana portfolionaan joilla on oma kohderyhmänsä. Pia oli aloittanut Instagraminsa kokoamalla Pinterestistä nimellään löytyvät kuvat yhteen tauluun. Pohdittuamme Pian kanssa taulujen jaottelua päädyimme Pian käyttämien tekniikoiden mukaiseen jaotteluun. Esimerkiksi Masking tape sculptures, Thread sculptures, Clay art ja Plywood sculptures saanevat oman taulunsa. Koska Pinterest ei ole perinteinen sosiaalinen media teoskuvat riittävät, kuvia taiteilijasta ei tarvita muualla kuin biossa. Omien teosten lisäksi voi pinnailla itseä inspiroivilta taiteilijoilta taulun tyyliin sopivia kuvia ja lisätä ”work in progress” -kuvia. Jos opetat, myös kurssimateriaaliin liittyviä kuvia ja oppilaiden töitä voi (luvalla!) lisätä. Parhaimmillaan taulu on tyylinäyte. Taulut voi halutessaan järjestää taulun osioiden avulla ja omaa taidetta inspiroimaan voi myös koota salaisia tauluja, jotka näkyvät vain käyttäjälle itselleen. (kuva tauluista Claire Desjardins)
- Opasteet! Pinnausten tiedot eli avainsanat, luokka ja osoite. Avainsanat tekstiosuudessa ovat kuin hashtagit instassa: ilman niitä kiinnostuneet eivät löydä taiteesi luo.Oleellista on aina tarkistaa mille sivulle kuvan osoite johtaa. Männikön pinnaamista kuvista löytyi muutamia, jotka johtivat uutiseen tai blogitekstiin jota ei enää ollut. Näiden osoite on parasta vaihtaa omaksi kotisivuksi. Pia pohti myös sitä, että laittaisi taidelainaamon niiden teosten osoitteeksi jotka sieltä saatavilla. Jos löytyy sivu jolta pinnattavan teoksen voi ostaa (tai lainata) kannattaa ehdottomasti valita tämä sivu osoitteeksi. Pinnaukseen voi lisätä myös ostamista helpottavan rich pin -lisäyksen. (lisää: https://business.pinterest.com/fi/rich-pins)
Pinterestiä käyttää tällä hetkellä 250 miljoonaa ihmistä maailmassa. Aasilaiset ovat vasta löytämässä Pinterestiä ja Pinterestin käyttäjien uskotaan nousevan lähivuosina rajusti. Pinterestin käyttäjät ovat muita sosiaalisen median käyttäjiä koulutetumpia ja varakkaampia. Yli puolet käyttäjistä on ostanut jotain Pinterestistä löytämäänsä. Luovan alan ammattilaisistapinterest sopii sellaisille joilla on halu myydä teoksiaan ja sivu jolta myydä. Pinterest on oiva myös ohjaamaan ihmisiä kotisivulle. Kun Pialta kysyy mitä iloa hänelle on Pinterestistä tähän mennessä ollut, hän arvioi vaikeaksi sanoa mitkä yhteydenotoista ovat tulleet juuri Pinterestin kautta. Pia epäilee että Pinterestillä ollut osuutta erääseen teoskyselyyn Kiinasta, Pian töiden esittelyyn Meksikolaisessa taidelehdessä ja näyttelykutsuun Comossa. Oikein käytettynä Pinterest vaikuttaa avaavan muitakin kuin tonttuovia.
Lisää luettavaa:
Yleisiä ohjeita taiteilijalle: https://theabundantartist.com/pinterest-buyers/
Menestystarinoita:
https://www.artworkarchive.com/blog/7-fine-artists-you-should-follow-on-pinterest
Miten museot käyttävät Pinterestiä: https://business.pinterest.com/en/success-stories/tate