Onko ruoho vihreämpää risuaitojen takana? Instagramin maailmassa on. Somepioneeri Chris Messina ehdotti risuaitaa helpottamaan kiinnostavien postausten löytymistä vuonna 2007 ja siitä alkoi risuaidan renessanssi. Unohdettu punnanmerkki oli käytössä jo muinaisessa Roomassa jossa sitä käytettiin painon merkkinä. Arvo ja paino ovat yhä osuvia hashtagin kuvaajia.
Hashtagin syvin olemus ei ole aita vaan enemmin avautuva portti. Portin lisäksi hashtag on opaskyltti tai luotijuna joka vie haluttuun kohteeseen. Sosiaalisen median hashtag ei ole risuista vaan näkyvyydestä tehty, hashtageillä liität julkaisusi niihin aiheisiin joissa haluat näkyä. Julkaisu ilman riittäviä ja oikeita hashtagejä on kuin näyttely keskellä metsää jonne löytää vain sattumalta eksymällä. Toisaalta liika määrä hashtagejä tekee postauksesta liian painavan, vaikka ärsytyskynnys hashtagien määrään onkin kasvanut koko ajan. Hashtagien suositeltu minimimäärä on 7. Joidenkin tutkimusten mukaan eniten tykkäyksiä saavat postaukset joissa on 11 hashtagiä. Minimi 7, tavoite 11 voisi olla aika sopiva ohje useimmille taiteilijoille instassa.
Mitä nämä hashtagit sitten voisivat olla? Anarkistinen algoritmi laati viereisen infografiikan avuksi hashtag-ahdistukseen. Omat hashtagit on myös hyvä testata hakemalla osumat ennen käyttöä. Hyvä hashtag ei ole liian yleinen ( esim. #girl, #love) mutta ei myöskään liian harvinainen. Hastag jossa vähintään 10 000 ja enintää miljoona osumaa on ihanteellinen. Jos hashtagien näpyttely tuntuu ylivoimaiselta, apuun löytyy appsejä, jotka liittävät usein käytetyt hashtagit automaattisesti. Esim. Tagsdock(iOS) or Favtags(Android). Jos haluat tietää mitkä ovat suosituimmat hashtagit eri aloilta siinä auttaa https://www.tagsforlikes.com. Joskus hashtagien lisääminen kommenttikenttään postauksen alla voi olla tyylikkäämpi ratkaisu. Hyviä vinkkejä saa myös seuraamalla muiden hashtagejä, tietenkin erityisesti anarkistisen algoritmin instatiliä. Hauskaa hashtägäilyä!