Muistatteko kiertokirjeet joissa ketjun katkaisijalle manataan huonoa onnea rakkaudessa 10 vuodeksi? Tiedonjälkeisen ajan kiertokirjetyyppiin kuuluu mm. tämä ehkä sinunkin feedissäsi kummitellut postaus “The new algorithm controlling Facebook’s news feed now shows only posts from the same few people, about 25. Their system chooses the people to read your posts, but I would like to choose for myself. Therefore, I ask you a favor: please, right now…Leave me a quick comment, a ’hello,’ a sticker, whatever you want – don’t just ’like’ – post something – so you will appear in my news feed.” Kiertokirjemäisesti lukijaa odottaa tuntemattomalta taholta uhka, jonka kuitenkin voi välttää toimimalla viestissä mainitulla tavalla. Kiertokirjemäistäon myös se että sisältö on humpuukia, somekielellä fake news. Se tuntematon uhka, algoritmiaave, ironista kyllä suosii tätä itsestään väärää tietoa levittävää postausta, koska se saa todennäköisesti monta kommenttia. Algoritmien takana kun on epämääräisen ilkeyden sijasta huolellista dollarin kuvat silmissä suunniteltua matematiikkaa.
Facebook on yritys. Ja se haluaa tehdä voittoa. Facebook tekee voittoa myymällä huomiota/ aikaa, sinun aikaasi. Zuckerberg ilmaisee asian niin että fb:n algoritmin uudistukset tähtäävät siihen että käyttäjät näkisivät enemmän merkityksellistä sisältöä. Niinpä fb on luonut ns. älykkään algoritmin perustuen käyttäjän toimintaan fb:ssä: tykkäyksiin, klikkauksiin, kommentteihin, ja suosittuihin aihepiireihin. Algoritmin tavoitteena on koukuttaa mahdollisimman hyvin, saada enemmän huomioaikaa. Jos uskot tietäväsi älykästä algoritmiasi paremmin sen mitä haluat fb:ssä nähdä ja mitä et kannattaa algoritmit ottaa koulutukseen.
Ensiksi kannattaa kertoa algoritmeille millaisia postauksia haluat fb-syötteessäsi nähdä. Teet tämän muokkaamalla uutisasetuksista sitä, keitä ja mitä haluat ensisijaisesti seurata. Voit valita n. 30 ensisijaisen seuraamisen kohdetta. Nämä voivat olla henkilöitä, uutissivustoja, yrityksiä, järjestöjä, ryhmiä tai organisaatioita.
Läheisten henkilöiden lisäksi myös tilit joissa käydään itsellesi mielenkiintoista aiheista keskustelua kannattanee varustaa tähdellä.
Ikävämpi, mutta yhtä tärkeä homma on karsia pois turhia seurattavia. Jos Konmaritus on tuttua sen taktiikkaa voi hyvin soveltaa. Kyse on siivouksesta: Säilyttää fb-tililläsi vain ne seurattavat joiden seuraaminen tuottaa sinulle iloa tai jotain muuta säilyttämisen arvoista. Seuraamisen lopettaminen ei näy lopettamisen kohteelle eikä kenellekään muullekaan itseäsi lukuunottamatta.
Jos kaipaat uudenlaista sisältöä voit valita uusia kohteita Facebookin uutisasetuksissa ehdottamista sivustoissa. Nämä suositukset perustuvat tietenkin taas fb:n omiin algoritmeihin, siihen mistä fb päättelee sinun olevan kiinnostunut. Sille joka haluaa kupliensa ulkopuolista seurattavaa suosituksilla on vähän annettavaa. Eräs ystäväni kertoi välillä käyvänsä tykkäämässä esimerkiksi perussuomalaisten ja maanpuolustusintoilijoiden sivustoista ”huijatakseen” fb:n algoritmia. Huijauksen seurauksena fb syötteeseenkin varmasti päätyy uudenlaista luettavaa…
Toinen oppitunti algoritmeillesi koskee mainoksia. Fb:ssä Mainoksia ei voi ikävä kyllä välttää mutta siihen voi vaikuttaa millaisia mainoksia näkee.
Mainosasetuksiin pääsy on ehkä tahallaan tehty hieman mutkikkaaksi. Helpoiten niihin pääsee klikkaamalla kolmea palluraa jonkun näkemäsi mainoksen ylälaidassa.
Jos koet stalkkaamiseksi mainosten näkymisen samasta aiheesta mistä olet juuri googlallut, niin sen voi estää mainosasetuksissa. Mikäli et halua kohdennettua mainontaa lainkaan kannattaa ruksata pois myös omien demografisten tietojen käyttö. Tämäkään ei poista mainoksia, muuttaa vaan mainosten aiheet sattumanvaraisemmiksi.
Mainosasetusten viimeisen kohdan ruksaaminen pois kannattaa aina ellet halua nimelläsi mainostettavan tyyliin ”fb kaverisi anarkistinen algoritmi tykkää sivusta Varusteleka.”
Asetusten säätäminen asettaa rajat fb-algoritmeillesi. Algoritmien kouluttaminen mieleiseksi on kuitenkin tehokkaimmillaan jatkuvaa toimintaa. Antamalla palautetta koko ajan fb:ssä ollessasi muokkaat algoritmejä . Opettele käyttämään postausten oikean yläkulman palleroita yhtä aktiivisesti kuin vasemman alakulman tykkäysnappulaa; jäädytä, älä seuraa, näytä vähemmän tämänkaltaista, piilota mainos jne.
Onko algoritmin koulutus vaivan arvoista? Oman kolmen viikon ihmiskokeeni perusteella on. Syötteessäni on enemmän sellaisia postauksia joita tekee mieli kommentoida tai ainakin lukea niiden herättämä keskustelu. Tyhjänpäiväisten uutisten sijasta tähdellä merkkaamani Hootsuiten ja Social Media Examinerin uutissivustot paitsi kertovat uusinta tietoa somen saloista myös johdattavat minut takaisin työasioiden pariin. Mainokset ovat vähentyneet. Feedin toinen postaus on aina mainos, muuten en näe mainoksia lainkaan. En tiedä miksi, ehkä kuulun harvempaan kohderyhmään..? Ikävää on se että näen postauksia entistä harvemmilta ihmisiltä, epäilen tämän osaksi johtuvan siitä että useat valitsemani ihmiset ja sivustot postaavat suhteellisen harvoin. Samat postaukset myös toistuvat useammin kuin ennen. Yllättävin seuraus on se että fb:ssä lorvailuni on tullut vähemmän passiiviseksi, kysymys siitä mitä haluan seurata ja mitä en, ja onko tämä mielekästä on jatkuvasti läsnä. Summa summarum: Viihdyn Facebookissa paremmin mutta lyhyempiä aikoja. Olisi kiva kuulla muiden algoritmin kurittamista harrastaneiden kokemuksia.